::Kawan-kawanku yg kusayang::

Pendam rasa...binasa

Sunday 29 January 2012
Salam semua..

Alahai rindunye kat kawan2 TTC ku sekalian... Dekat seminggu jugak saya tak update blog ni. Asal nak update ada je halangan. Cobaannn....

Wah..kawan2 TTC pun dah banyak share ceritera diorang. Tak sabar rasanya nak blogwalking..

Sebenarnya sebab utama saya tak dpt nak update blog ialah emosi saya tak berapa stabil. Saya nak share sikit kat sini tentang cerita sedih saya minggu lepas..

Saya ni bukanlah jenis yg berterus terang, even kat suami sendiri. Tak tahulah kenapa saya suka pendam perasaan. Bila ada rasa tak puas hati saya jarang luahkan. Saya simpan aje kat dalam hati. Bukan apa, saya malas nak gaduh2. Tapi rupanya kesan daripada sikap sebegini memang bahaya..so jgn amalkan ye kawan2.

Nak dijadikan cerita, terjadilah sedikit salah faham antara saya dan suami. Ala, punca dia perkara kecik je. Tapi tiba2 jadi besar dan meletup macam gunung berapi.

Saya tak dapat nak kawal perasaan dah. Saya memang maklum perangai suami yg cepat panas... (tp cepat jugak sejuknya).

Kalau sebelum ni bila dia naik angin saya diam aje, sebab saya tau lepas 5 minit dia akan datang pujuk saya dengan mood dia yg dah ok. Cuma malam tu, bila dia dah naik hot saya pun hot sama. Macam api yg marak then kena simbah lagi ngan petrol. Saya yg memang tengah takda mood, (sebab ketika tu saya sedang baca blog2 TTC yg kebanyakannya cerita sedih2 drpd golongan mcm saya ni) tak sedar yg saya sedang melontarkan kata2 yg tak sepatutnya kpd suami saya.. Ya Allah, ampunkan aku!

Dada saya berdegup kencang, airmata dah jatuh berlinangan, suara saya tersekat-sekat.. Sampai saya hampir tak boleh nak bertutur sebab dah teresak-esak. Saya pasti PIL dan SIL yg bersebelahan bilik dgn kami dapat mendengar pertengkaran antara saya dan suami. Memang time tu saya dah tak fikir pasal segan, malu dan sewaktu dgnnya. Saya betul2 mengikut kata hati yg lebih kepada bisikan syaitan... Astaghfirullah!

Suami kata dia nak hantar saya ke rumah parents saya malam tu jugak. Saya pun dah nekad kemas beg baju saya. MIL masuk dalam bilik dan pujuk2 saya. Tapi saya dah tak hiraukan MIL. Saya betul2 nekad.

Lepas 5 minit suami dah sejuk. Dia diam aje. Tapi saya masih panas. Saya paksa dia hantar saya balik rumah parents. Banyak kali saya paksa, tapi dia tak hiraukan saya. MIL pulak tak henti2 pujuk saya. Ya Allah inilah MIL paling baik kat dunia...

Hati saya masih sedih. Saya nangis puas2. Saya paksa jugak suami keluar, kalau dia taknak hantar saya balik rumah parents pun, at least kami kena keluar jugak ke mana pun lantaklah. Banyak benda yg saya nak cakap. Suami pun ikut tp marah2.

Kerusi belakang kereta dah penuh dgn kain baju saya. Sepanjang perjalanan saya tak henti2 meluahkan perasaan saya (yg saya pendam2 dari dulu). Kiranya dia meletup sekali la time tu..huh! Bahaya betul pendam2 rasa ni kan, sekali meletup mcm gunung berapi. Saya masih ingat volume suara saya ketika itu memang full sebab saya bercakap terjerit-jerit. Bila suami kuatkan suara, saya lagi kuatkan suara dari dia. Saya redha je kalau penampar hinggap kat pipi saya...dan ya, hampir2!! Nasib baik tak kena terus..huhu :(

Lama2 suami diam,(dah sejuk la tu) saya je yg pot pet pot pet..dan keluarlah isu ANAK..saya cakap sambil menangis macam budak2! Malunya kalau ingat time tu, teruknya saya! Sampai saya tak perasan yg simpang ke rumah parents dah lepas...suami terus aje memandu.

Lepas dah habis luah semua, saya pun rasa penat. Otak saya penat, badan saya penat. Saya rasa lemah sangat. Kepala pening dan sakit macam nak pecah. Mata dah bengkak2 akibat menangis. And lastly...suami pun pujuk saya dengan suara yg rendah dan lembut.  Saya pun tak jadi balik rumah parent. Suami tak bagi...

Sampai je kat rumah PIL terus saya masuk bilik dan baring atas katil. Suami pula termengah-mengah mengangkat beg baju saya, simpan kat dalam bilik semula. Bayangkan 1 bagasi besar, 1 bakul besar dan beg plastik besar..

Bila saya ingat semula 'drama' saya dan suami tu lucu jgk rasanya. Macam budak2. Sudahnya, saya jugak yg letih nak kemas balik pakaian yg saya dah selongkar dan masukkan ke dlm bagasi tu. Suami pun senyum2 je tengok. Sampai hari ini saya masih segan dengan family suami. Entah apalah persepsi diorang kat saya sekarang. Dulu saya bukan main pendiam, lemah lembut, cakap pun tak pernah tinggi suara...tapi lepas insiden malam tu agak2 apa diorang fikir tentang saya? Hmm....padan muka saya! Tulah ikutkan sangat kata hati.

Saya perasan beberapa hari ni suami ada sedikit perubahan. Cara dia cakap, cara dia bergurau..macam best aje hehe...dia dah tak cepat hot mcm dulu.

DAN...

Yang paling menyentuh hati saya ialah bila keesokan hari selepas insiden itu, suami ajak saya ke klinik pakar untuk rawatan kesuburan. Kami ke ibu kota yg mengambil masa 1 jam setengah dari tempat tinggal kami memandangkan di kawasan kami tak ada klinik pakar. Saya dah nampak kesungguhan suami pulak dalam ikhtiar kami mendapatkan ANAK.

Hikmah disebalik kejadian malam itu ialah kami lebih terbuka dalam membicarakan soal anak dan tentang rawatan kesuburan.Sebelum ini saya dan suami tak pernah membincangkannya dgn lebih serius.

Saya akui keadaan saya pd malam itu yg tak dapat kawal emosi dan tindakan tu sedikit sebanyak dipengaruhi oleh situasi kami yg blm dikurniakan zuriat setelah hampir 5 tahun bersama...

Apa yg ingin saya tekankan di sini buat kawan2 sekalian ialah:
- jgn suka pendam perasaan. kalau ada tak puas hati luahkan walaupun menyakitkan. luahkan secara berhemah la ye!
- kawal perasaan ketika marah. sebaiknya berikan ruang kpd pasangan utk pulihkan perasaan dan keadaan.
- soal utk mendapatkan anak memang membuatkan kita berasa sangat tertekan. namun jgn campur adukkan dengan masalah lain.
(untuk renungan diri sendiri juga)

Sorry ya entri kali ini panjang berjela...sekadar luahan perasaan..
Dah luah, ringan sikit rasanya..hehe
Thanks sudi membaca.

Jumpa lagi......

6 comments:

A*nY said...

biasa la sedangkan lidah lagi tergigit...

saya pun suka pendam, walopun suami jenis open, sedia mndengar, tp saya suka memendam... n bile ada sometihing yg x kena, mula la saya teringat benda yg dipendam lama,...n akhirnya meletOp!!

myb terbawak2 sikap pendam dr kecik lg...

klakar pun ada baca,=)
tp lastly, rasa sebak pula...

tp,bila baca cerita awak ni, teringat pada saya pulak...da nangis2 penat...heheee

Nur Qaseh said...

hehe tulah..serba salah je kan pendam2 rasa ni..
mulai skrg tanak pendam byk2..sakit nak tanggung huhu

well, saya suka bertandang ke blog awak..suka sgt dgr bckground song..sayu je...

semoga kita terus kuat mghadapi ujian ini...amin

eja said...

Salam Qaseh...
bila saya baca entry awak ni, saya faham..
awak dah 5 tahun kawin dan saya pula baru nak masuk 2 tahun, tapi saya rasa macam lagi teruk ujian saya...awak beruntung ada MIL yang baik hati dan MIL saya pula...tak tahu nak describe macam mana :-(
ape2 pun, awak tetap beruntung tau :-)
saya doakan awak sentiasa dalam keadaan yang tenang, AMIN...

Nur Qaseh said...

Walaikumsalam Siti..

Terima kasih mendoakan saya..saya pun harap awak akan selalu tenang dan kuat menghadapi kehidupan yg penuh dugaan ini..

Tntang MIL tu..awak sabar ye..saya doakan 1 hari nanti hubungan antara Siti dan MIL akan menjadi akrab dan saling menyayangi..setiap keburukan pasti ada kebaikan..dan setiap manusia pasti akan berubah.. Insyaallah

Anonymous said...

ngehehe..sori qaseh,tp mmg lps je sy bc ayat '1 bagasi besar, 1 bakul besar dan beg plastik besar' tu,dlm xsedar blh terketawa..hehe..mmg lucu kan bila dh lps jd n kenang blk..apapun,syukur la,ada jgk hikmahnya bila dh lps meletop..(^_^)

Nur Qaseh said...

Sinar Cahaya ~ hehe tulah..macam2 kan..segala peristiwa pahit dan manis tu akan mjadi kenangan terindah buat diri kita... :)

Post a Comment