::Kawan-kawanku yg kusayang::

Emosi tak menentu

Monday, 9 January 2012
Petang tadi my parents, saya dan suami hantar my sister ke sekolah baru. Jauh jugaklah dari tempat tinggal kitorang ni. Dekat 2 jam perjalanan. Dah settle urus pasal register, terus angkat barang2 masuk asrama. Ini pengalaman pertama dia tinggal asrama. Time nak balik tu saya rasa sedih sangat tinggalkan dia. Muka dia pun dah kemerah-merahan menahan sedih, biasalah 1st time berjauhan dengan keluarga. Tak apalah demi masa depan dia.

Sepanjang perjalanan balik ke rumah saya kurang bercakap. Saya melayan perasaan sedih, memikirkan adik saya yang baru aje ditinggalkan. Seriously, saya sangat sedih. Sampai rumah terus masuk bilik, dan airmata laju je mengalir....

Saya perasan sejak dua menjak ni saya sangat sensitif. Perasaan saya tak menentu. Sekejap ok, sekejap pulak tak ok. Tapi yang jelas, saya cepat rasa tertekan. Cepat marah, cepat ambil hati. Kalau dah tak tahan saya menangis semahu-mahunya.

Inikah yang dinamakan STRESS?? Saya sukar mengawal perasaan. Saya sedar, saya memang stress. Lebih2 lagi bila saya memikirkan tentang ANAK. Fikiran saya jadi kacau. Terus mood saya berubah, dan saya cepat melenting. 

Saya tahu saya tak seharusnya begini. Dari apa yang saya baca, stress juga menyumbang kepada kegagalan untuk mengandung. Tapi kadang2 saya sukar mengawal emosi. Cuma bila saya rasa saya sedang stress, saya cepat2 pujuk hati supaya bertenang.

Ya ALLAH ya Tuhanku, jadikanlah aku orang yang sabar dalam mengharungi dugaanMu ini...

2 comments:

❤ Cherry ❤ said...

hmm tu antara cabaran yg kita kena hadapi; berperang dgn EMOSI. same2 kita kuatkan semangat k.. (^_^)

Nur Qaseh said...

betul tu Cherry..saya sentiasa pujuk hati supaya tabah dan sabar..kita adalah insan terpilih utk dugaan sebegini yg pastinya punya hikmah yg tersirat...yg penting caiyok2!! ;)

Post a Comment