::Kawan-kawanku yg kusayang::

Pregnant or not? sesi urut #1

Thursday 5 January 2012
Oklah nak cerita tentang 'lawatan' saya bersama MIL ke rumah makcik tukang urut (mtu) pada awal disember lepas.

Sebelum mtu tu urut saya, tiba2 dia tanya saya tengah period atau tidak. Saya jawab tak. "Macam ngandung la kau ni aku tengok.." haa...macam tulah kata2 mtu tu lebih kurang. Wah..hati saya dah berbunga-bunga. Walaupun saya tahu kebarangkalian betulnya kata2 mtu tu adalah sangat sedikit. Tak apa, kata orang jangan pernah berhenti berharap...

So mtu urut perut saya. Kadang ada jugak rasa sakit, lebih2 lagi bila dia nak 'tarik' peranakan saya ke atas, sebab tenggelam nun jauh di sana...huhu sekali lagi mtu kata saya memang pregnant bila dia ada rasa benda keras2 kat dalam perut saya (bahagian ari-ari). "Ni macam dah nak masuk 4 bulan nih.." Haaa?? Terkejut mak! haha biar betul makcik ni. Dan hati saya berbunga mekar...

Sebelum balik mtu bekalkan saya ubat kampung akar2 kayu segala, macam yang dijanjikan masa sesi mengurut pertama kali dulu. Dia pesan cek betul2, kalau kompom tak pregnant baru boleh minum akar2 kayu  tu.

Sampai rumah MIL semangat cerita kat my ipar, biras dan termasuklah suami saya. Diorang pulak yang excited! hehe Saya pun excited juga dalam hati, tapi taknaklah mengharap sangat...

Family suami tak sabar2 nak suruh saya buat upt. Saya pulak nak tunggu esok. Lagipun takut upt -ve sedangkan diorang dah kumpul2 nak tau..dan tentunya mengharap sesuatu yang +ve. Last2 saya buat upt. Hasilnya......?? -ve..hmm takpelah, pujuk hati saya. Tapi MIL tak puas hati. Dia suruh saya p klinik scan. Saya mulanya menolak, sebab naluri hati saya sangat kuat mengatakan saya tak mengandung. Tapi dah didesak, akhirnya saya ke klinik ditemani SIL.

Bila doktor scan......yes, ada something! Wah..berbunga lagi hati saya. SIL pun dah senyum2. Then doktor suruh buat upt. Saya punyalah berdebar-debar time tu. Saya boleh dengar degupan jantung saya yang semakin laju. Tak lama nurse panggil. 

"Oh, sorry...unfortunately result -ve..." doktor tu kata.

Saya just senyum2 je sambil mengangguk. Dalam hati tak tahu nak gambarkan kekecewaan saya time tu. SIL pun buat muka simpati...tambah hati saya sedih. Tapi doktor pun pujuk2, dia kata sabar dan cuba agi. Terus kitorang balik rumah.

Sampai rumah macam tak sanggup hadap muka suami. Sengaja saya 'menjauhkan' diri. Biarlah SIL aje yang story kat diorang. Semua rasa tak puas hati, lebih2 lagi suami. Dia 'marah' sebab saya tak tanya doktor secara detail, terus2 balik. Ya saya akui kesilapan tu. Mungkin time tu saya kecewa sangat sampai lupa nak tanya doktor lebih lanjut tentang 'benda' yang dia detect time scan tu.

Saya perasan suami ada call a few person yang arif tentang hal ni. Tapi saya sengaja tak ambil tahu. Saya cakap kat suami saya nak pegi klinik lain nak scan once more. Tapi dia kata tak payah la. Minum aje ubat kampung yang mtu bagi tu. Saya tahu suami dah 'kurang' mood time tu. Saya faham...

Saya pun start minum air rebusan akar2 kayu tu. Oh ya, sebelum saya minum suami kena minum dulu, tapi sekali je. Then saya kena teruskan minum sampai hilang rasa pahitnya. So bila saya tengok suami teguk ubat tu, terus saya rasa sebak... Syukur, saya dikurniakan suami yang memahami...

5 comments:

hanidatul shatira said...

salam perkenalan.....sedihnye baca entry apetah lagi bile orang terdekat begitu mengharap

be strong yek..insy...

Nur Qaseh said...

mekasih hani...ye, insyaallah akan lebih strong lps ni, lebih2 lagi dpt kawan2 ttc yg begitu memahami..mudah2an Allah makbulkan doa kita..amin..thanks ya. :)

Umaira + Umar said...

Salam...
HAi Qaseh..
SAlam perkenalan dihulurkan...
Semoga kita sama2 memberi support antr satu sama lain dgn TTCians di alam maya ni...

Perasaaan sedih sampai berlenangan air mata saya dibuatnye pas baca samapai habis entry awk ni.

KEsabaran awk adalah kekuatan awk~

Keep in touch

Nur Qaseh said...

Walaikumsalam Umaira.. salam perkenalan :) alhamdulillah bertambah lagi rakan TTC saya...sama2 kita memberi sokongan antara satu sama lain. nanti saya jalan2 kat blog awak ye... ;)

Anonymous said...

Semoga terus tabah

Post a Comment