::Kawan-kawanku yg kusayang::

2nd appointment with gynae

Saturday 5 May 2012



Salam semua,

Baru hari ini berkesempatan utk update blog. Sepanjang minggu ini bermacam-macam program yg harus dihadiri. Ceramah, perasmian, sesi dialog bersama pemimpin dll... Err...saya pegi atas kapasiti sebagai ajk je, not as VIP....hehe

Ok nak update pasal appointment kedua dgn Dr. John kat KK. Appmnt yg sepatutnya pada 2hb mei tu dibatalkan, sebab Dr John ada operation yg dia kena handle time tu. So kitorang tetapkan appmnt pada 4hb mei 2012 (Jumaat).

Berdebar rasanya nak tau keputusan blood test ari tu.

Sampai kaunter nurse bagi envelope. Saya buka dan terteralah keputusan ujian darah saya. Semangat saya tengok, tapi satu apapun saya tak faham..huhu

Suami rujuk kat nurse dan tanya tentang keputusan tu. Nurse pun x dapat nak explain.

"Nanti doktor akan terangkan ye puan. Selalunya kalau keputusan darah normal, kami boleh cakap terus kat patient. Tapi kalau sebaliknya, kena refer dengan doktor. Kejap lagi doktor sampai.." ramah je nurse tu dgn senyuman yg manis menawan.

Saya dan suami duduk kat sofa sementara menanti giliran. Senyap. Sunyi sepi. Masing-masing melayani perasaan. Suami nampak resah. Saya pulak...entahlah risau, sedih, dan macam2 lagi perasaan.

Melangkah je masuk Dr John dgn ramah bertanya khabar, dan terus explain tentang result blood test. Dan seperti yg saya jangka, doktor sahkan saya menghidap PCOS.

Sedih je rasa hati, tp doktor kata bukanlah masalah besar. Mungkin nak sedapkan hati saya bila dia tengok muka saya serius je. Dr John bagi saya Clomid 50mg (5 biji) dan Folic Acid.

Folic Acid 5mg (sumber google)

Clomid 50mg (sumber google)

Gambar2 kat atas tu sebijik la macam Dr John bagi. So saya kena tunggu next period. Hari ke-2 period baru start makan clomid. Then hari ke-21 kena datang klinik utk ambil darah. Doktor nak tengok samada clomid tu memberikan kesan pada saya.

Folic acid tu pulak saya kena makan tiap-tiap hari. Doktor bagi bekalan utk 2 bulan. Folic acid ni antara tujuan dia untuk mengurangkan risiko keguguran kalau dah pregnant nanti. Lepas tu mengelakkan kelahiran bayi tak cukup sifat (cacat), kelahiran pra-matang  dan banyak lagi. Saya memang dah lama nak makan folic acid ni, tapi nak minta nasihat doktor dulu. Dan akhirnya dapat juga saya folic acid ni. Tq doc!

Next appmnt belum tau lagi, sebab kena tunggu miss p datang baru boleh set appmnt. Oh miss p...datanglah engkau kepadaku untuk cycle seterusnya.....kalau tak datang jugak harap2 ada 'isi' hendaknya..amin.

Oklah kos rawatan kali ni :

Consultation + clomid + folic acid = RM60

Semoga segala yg dirancang diberkati ALLAH SWT dan dimakbulkannya... Amin.




Jumpa lagi u all........... take care! :)

6 comments:

A*nY said...

saya pun pernah mngalami period x teratur...

Awak jgn risau,
dengan Izin Allah, walopun PCOS, akan sampai rzeki kita nanti..
teruskan berdoa..teruskan berusaha....

saya sentiasa doakan sahabat TTC saya juga..

Little world said...

Saya Pon PCOS jugak---jangan risau.. insyaallah akan OK nanti.. :)

Nur Qaseh said...

Any & Little world:

Terima kasih kalian sudi mendoakan saya..
Ye..mula2 saya sangat risau, tapi bila baca blog2 kalian saya jd kuat dan bersemangat...

apapun masalah yg mendatang, kena hadapi dengan redha, dan terus berusaha....caiyok2 utk saya dan utk kalian juga... :)

hanidatul shatira said...

salam...awak g klinik mane ye.......

Nur Qaseh said...

walaikumsalam hani.. saya g klinik kat kota kinabalu... Klinik Pakar Wanita kat area Luyang. :)

Unknown said...

z198b4dqnlq999 horse dildo,sex chair,love dolls,love dolls,realistic vibrators,Butterfly Vibrator,cheap sex toys,dildo,male sexy toys k619m6lwdig684

Post a Comment