::Kawan-kawanku yg kusayang::

Temujanji kedua hospital

Tuesday 22 May 2012


Salam,

Hai bertemu lagi kita kali ini. Sorry lama saya tak update entri. Bila tengah rajin nak update, bz plak memanjang. Bila free takde keja, malas pulak mengupdate... apakah?? huhu

Ok hari ini dah masuk CD26...kalau mengikut kitaran haid yg normal, mungkin dalam 2-3 hari lagi period akan datang. 2 hari lepas, saya dah rasa cramp kat perut dan pinggang. Mungkinkah tanda-tanda period?

Kesan ubat yg saya alami sebelum ni dah berkurang. Cirit-birit tu cuma sekali sekala aje. Yang kesan lain-lain tu, macam saya cerita kat entri ni pun dah tak terasa sangat. Ubat cephalexine dan urine alkalizer tu dah habis. Yahooo!

Sekarang saya menjalani kehidupan seperti biasa, cuma menunggu Miss P menjengah aje, baru boleh on clomid. Harap-harap sangat 2-3 hari ni muncullah Miss P ku....amin.

Ok semalam 21/5 saya ada temujanji kat hospital. Kena jumpa doktor sebab nak tengok kalau-kalau Metformin tu serasi dengan my body. Let me story sikit...

Jam 8.30pg tiba kat hospital. Orang tak berapa ramai lagi. Terus ambil nombor giliran utk jumpa doktor. Pakcik kat kaunter pendaftaran tu suruh saya pegi makmal dulu untuk ambik sample darah dan air kencing memandangkan saya dah ada surat (doktor bagi masa temujanji lepas) untuk kedua-dua sample tu.

So saya terus ke makmal dan ambil no. giliran. Dalam 10minit menunggu akhirnya saya pun masuk untuk ambil darah. Semalam dah puasa start jam 11mlm sampailah time ambik darah jam 9.00pagi.

Masa pembantu doktor tu cucuk kat sebelah atas telapak tangan, dia tarik balik jarum tu. "Sorry...sekali lagi k" saya angguk je sambil senyum. Dalam hati dah cuak..janganlah sampai 3-4 kali cucuk. Nasib baik cubaan yg kedua ok.

Saya tak pandang pun, pura-pura tengok sekeliling nak sedapkan hati. Lama jugak saya tunggu proses ambil darah tu selesai. Darah saya pekat sangat. Akhirnya selesai jugak. Alhamdulillah.

"Keputusan blood test ni dalam jam 11pagi ye dik" katanya. Aku angguk je. Lagi 2 jam kena tunggu. Lepas tu kena bagi sample air kencing pulak. Aku tak putus-putus berdoa semoga semuanya ok. Sempat lagi aku emosi sekejap mengenangkan situasi yg aku lalui sekarang ini. Rawatan kesuburan pun belum selesai, sekarang kena buat rawatan utk kencing manis pula...sedih je rasa hati duduk sorang-sorang kat hospital tu.....suami g keje.....sabarlah wahai hati......

Jam 10.50pagi result ujian darah dan urine dah ada. Aku pandang je result paper tu, tapi tak faham. Tak sabar nak tunggu penjelasan doktor.

Jam 12.30tghari baru dapat masuk bilik doktor. So doktor pun terangkan itu ini. Yg aku ingat doc cakap:

- bacaan kencing manis dah turun dari 12.7 ke 9.28.....syukur alhamdulillah
- lemak dan kolesterol pulak ada tinggi sikit, tapi masih di paras ok..yg penting kena banyak makan sayur-sayuran. Doktor suruh saya jadi vegetarian.
- melalui kedua-dua sample tu, diorang ada check saya punya buah pinggang..sebab selalunya penyakit kencing manis melibatkan buah pinggang..doktor cakap ok takde masalah.. happy sikit rasa hati

So selesai semua tu, saya pun dibekalkan ubat utk kawal kolesterol dan Metformin-masih ubat yg sama macam sebelum ni. Cuma doktor tambah bekalan sebab sebelum ni saya ambil 2biji sehari, sekarang kena ambil 3biji sehari. Saya diberi sekotak Metformin (90biji). Lepas tu jumpa doktor lagi pada 21/6 - sebulan dari sekarang.
Gemfibrozil 300mg - nilah ubat kolesterol yg saya kena ambil 1biji sehari

So sekarang dalam sehari saya kena ambil Asid folic (1biji), Gemfibrozil (1biji) & Metformin (1biji x 3 kali). Semoga segalanya bertambah baik dari hari ke hari. Oh ya..saya masih minum susu Anmum perisa coklat setiap hari waktu pagi dan malam.

Saya tahu di sebalik semua dugaan ini pastinya tersembunyi hikmah yang saya sendiri tak mampu mentafsirkannya. Allah Maha Mengetahui, dan Dia mempunyai perancangan untuk setiap hambaNya.

Setakat ini dulu entri saya yg panjang lebar ini. Kawan-kawan diluar sana sentiasa jaga kesihatan k, terutama TTCian yg telah dikurniakan rezeki untuk hamil, jaga kesihatan diri dan baby. Yg masih menanti macam saya dan rakan-rakan ttc yg lain, bersabarlah...teruskan usaha tanpa rasa jemu. Chaiyokkk2!!!

Sampai ketemu lagi ya......take care all!




Bye....



2 comments:

Pink Lavender said...

usaha tangga kejayaan

usaha+tawakal..
makneng follow kamu
jom follow makneng

Nur Qaseh said...

yup..terima kasih makneng..
saya dah follow blog makneng juge..best je singgah kat blog makneng...macam2 ada ;)

Post a Comment