::Kawan-kawanku yg kusayang::

Dugaan

Monday 7 May 2012


Salam,

Hari ini saya melalui situasi yang agak menyedihkan..
Sukar untuk diterima namun itulah hakikatnya..
Saya didiagnosis sebagai pesakit kencing manis :(

Minggu lepas saya buat pemeriksaan darah untuk check paras gula dalam darah. Saya buat ni pun kebetulan je, time program belia kat kampung sabtu lepas, adalah nurse2 dari klinik kesihatan desa buat kaunter pemeriksaan kesihatan percuma. Saya pun try2 la..sebelum ni tak pernah ambik tahu tahap kesihatan diri. Padanlah kan.... :(

Lepas ambik darah sikit kat hujung jari, nurse tu pun p lah check kat mesin khas diorang tu. Bila dapat result terbeliak mata dia tengok, lepas tu pandang saya berkali-kali.

Kalau bacaan normal selalunya 5 ke bawah...tapi saya punya result 17.5! Mak aihhh.....terus kena buat appointment kat klinik.

So pagi tadi saya pegilah klinik tu untuk check darah kali kedua. Sebelum tu saya kena puasa 8 jam sebelum buat ujian darah ni. So start jam 11 malam tadi saya dah tak makan or minum apa-apa.

Result kali ni ada turun sikit, tapi masih dalam tahap membahayakan... 12.7!

Saya kena pegi hospital kerajaan untuk berjumpa doktor dan tak tahulah apa proses-proses yg akan saya lalui. Time ni saya dah mula sedih. Bertambah sedih bila terpaksa melalui saat-saat begini tanpa suami di sisi. Kebetulan suami cuti hari ni, so stay kat rumah je. Tadi ingat nak ajak suami, tapi saya batalkan niat tu sebab saya ingat ujian darah harini dah ok. Rupanya bertambah rumitlah pulak.

Jam 9.30pagi saya tiba di hospital. Punyalah banyak manusia. 3 kali kena ambil nombor giliran. Pertama, ambil nombor untuk pendaftaran. Lepas tu tunggu lagi giliran untuk berjumpa doktor. Lepas tu giliran untuk buat ujian air kencing. Then pegi jumpa doktor semula. Lastly tunggu lagi untuk ambik ubat. Huuhhhh.... saya betul2 letih..dan LAPAR! Jam 1.00tengahari barulah semuanya selesai. Badan pun dah menggigil kelaparan.

Doktor mengesahkan saya ada tanda-tanda menghidap kencing manis, dan ada jangkitan kuman pada air kencing. Saya diberi ubat Metformin 500mg, Cephalexine 250mg dan Urine Alkalizer (Potassium Citrate Mixture) 120ml. Gambar ubat tu macam kat bawah ni. Urine alkalizer tu plak macam air putih biasa, cuma rasanya manis+masam+masin+pahit (dpt bygkan tak?)


Metformin 500mg (sumber google)
Cephalexine 250mg (sumber google)

Sekarang ni saya macam still tak percaya yang saya kena makan ubat yang dikhaskan untuk pesakit kencing manis...tapi saya tau, setiap yg terjadi ada hikmahnya. Saya redha dengan ujian ALLAH terhadap saya.

Bila saya google2 saya dapat informasi bahwa ubat Metformin juga merupakan salah satu ubat yg diberikan kepada pesakit PCOS. Dan saya bertambah yakin bahawa setiap yg berlaku memang ada hikmah yang tersembunyi......

2 minggu dari sekarang saya kena jumpa doktor semula untuk tengok kesan ubat-ubatan tu. Harap ada perubahan ke arah yang lebih baik..... AMIN.

K sampai sini dulu....kepala dah pening2 lepas makan ubat..huhu u all jaga diri, jaga kesihatan ye...


Jumpa lagi.........

2 comments:

Little world said...

salam..
jangan risau-mungkin ada hikmahnya..
cuma jaga makan..saya pon pernah makan metformin sebelum nie untuk treament PCOS...tapi saya bukan diabetik...
jangan sedih2...ok.. :)

Nur Qaseh said...

walaikumsalam..
tulah, mula2 risau sangat..tp skrg dah ok skit..bila dah tau penyakit dlm badan, baru timbul kesedaran..baru nak jaga makan minum hehe

sama2 lah kita menjaga kesihatan..saya pun doakan awak dan kandungan agar sentiasa sihat dan selamat sehingga melahirkan...amin.

Post a Comment