::Kawan-kawanku yg kusayang::

Pelupa vs cuai

Sunday 22 April 2012
Salam semua,

Hari ini hari Ahad. Hari cuti. Dan saya betul-betul menikmati cuti ini. Hanya duduk berehat di rumah.

Seawal pagi hujan sudah turun mencurah-curah. Macam nak sambung tidur sampai hujan berenti, tapi memikirkan tentang pil dydrogesterone yang saya kena makan setiap pagi maka harus digagahkan jua diri untuk membantutkan niat menyambung tidur.

Hari ini hari keempat saya makan pil itu, dan esok adalah hari terakhir. Tak sabarnya nak tunggu period datang. Rindu benar nak rasa 'nikmat' sebagai perempuan sejati...haha kali terakhir saya period ialah pada bulan November 2011. Lepas tu sampailah sekarang. Dan harap harap ubat ini memberi kesan yang baik pada diri saya. Minggu depan plak keputusan blood test dah boleh diketahui. Huhh...lagi tak sabar!

Oklah nak cerita pasal tajuk entri kali ni. Saya prasan sejak beberapa hari ni saya sangatlah pelupa...dan cuai! Dalam masa 3 hari saya tercicir 3 barang penting dalam hidup. Yang 2 dapat jumpa..alhamdulillah. Tapi yang 1 hilang entah kemana.... :(

First, hari rabu lepas bersamaan dengan hari saya jumpa gynae tu..pagi tu macam biasalah suami hantar pi keja. Sebelum turun dari keta selalunya saya memang akan pakai losyen kat tangan. Dan selalunya saya akan buka cincin dan pakai balik lepas dah siap sapu losyen. Tapi entah macamana hari tu saya betul betul lupa nak pakai balik. Sedap je rasa turun dari keta dan masuk pejabat. Dah la cincin tu saya letak atas riba. Dah sure la terjatuh kat mana-mana kan.

Saya sedar pun dah tengahari. Itupun time tengah pakai losyen jugak kat opis. Baru nampak jari kosong. Panik jugalah sekejap. Cincin tu taklah mahal mana pun, tapi itulah cincin pengikat antara saya dan suami. Banyak sentimental value tu!

Saya pun terus turun bawah, pegi kat tempat suami parking pagi tadi time hantar saya tu. Dalam hati mesti tak jumpa dah. Mesti orang jumpa dan bawa balik.... Tapi saya try jugak cari2. Dan tiba-tiba baru 3 saat saya melilau-lilau, terus mata tertumpu pada cincin kesayangan! Waaa.....senangnya hati. Syukur alhamdulillah.

Itu kejadian pertama. Esoknya ada lagi satu kejadian. Kali ni tercicir duit pulak. Pagi tu saya drive sendiri p opis. Suami tak keja, diorang cuti. Best betul keja diorang ni. Tunggu bos call aje kalau ada projek baru pi keja. Oklah sambung balik citer. Pagi tu kelam kabut jgk pi opis. Suami dengan murah hatinya menghulur nafkah a.k.a duit untuk perbelanjaan seharian. Senangnya hati, terus simpan kat dalam poket seluar slack. Kat dalam poket tu ada handphone jugak. Time nak masuk dalam keta saya keluarkan handphone dan simpan kat tempat duduk sebelah. Pastu terus jalan.

Sampai opis baru perasan poket seluar dah kosong. Terus turun bawah nak p tengok kat dalam keta. Sambil tu call suami nak suruh tengok2 manatau tercicir kat laman rumah. Dan..betul, duit tu memang tercicir kat situ. Nasib baik suami jumpa. Syukur masih rezeki saya.

Now kita pegi ke kejadian ketiga pulak. Inilah kemuncaknya kecuaian saya selama 3 hari berturut-turut. Sebab apa saya cakap kemuncak sebabnya sampai hari ni saya tak jumpa barang milik saya tu. Nak tau apa? Cermin mata saya yang baru saya pakai tak sampai 3 bulan. Baru lagi ok. Saya ni rabun jauh. Akibatnya ia benar-benar mengganggu kehidupan saya sejak semalam.

Ceritanya macam ni. Petang kelmarin saya dan suami pegi rumah parents saya, ada majlis kenduri sikit. Lepas selesai kitorang pun duduk-duduk kat bawah rumah. Ada aktiviti sikit. Suami minta tolong. Sebelum tolong tu saya letak handphone dan cermin mata kat atas keta my dad. Biasanya kalau saya kepanasan saya akan tanggalkan cermin mata sebab rimas.

Lepas habis tolong suami, saya pun baring-baring kat buaian. Bergurau senda dengan adik perempuan saya. Share cerita-cerita lucu. Memang saya happy la time tu. Yelah, jarang-jarang dapat jumpa family memandangkan saya tinggal dgn family suami.

Tak lama lepas tu my dad and my mum nak gi keluar. Saya sempat bye bye lagi diorang time tu. Langsung tak ingat cermin mata masih kat atas keta my dad. Nasib baik handphone dah ambik, itupun sebab asyik bunyi2 aje sebab bateri low.

Setengah jam kemudian suami ajak balik. Saya pun siap-siaplah ambik handbag, handphone, dan.....alamak! Cermin mata takde..saya tanya my sis ada tak dia nampak. Memang dia prasan time saya letak kat atas keta tu tadi. Tapi keta dah takde...means? Alahai....habislah.

Saya pun cari2 kat kawasan laman rumah. Saya tak inform kat husband yang tengah tunggu kat dalam keta. Saya takut kena marah di atas kecuaian saya. Tambah lagi suami yang sponsor buat cermin mata tu. Saya nampak suami tanya my sis. And my sis told him. Saya nampak muka suami serius.

Kitorang pun cari, cari dan terus mencari. Saya call parents tanya diorang. Tapi parents cakap takde. Saya dan my sis pun ikut jejak keta my dad, dari bawah rumah sampai nak keluar jalan besar. Jauh jugakla, berpeluh-peluh jalan kaki. Tapi akhirnya kami pulang dengan hati yang hampa. Sampai rumah suami dan my aunty pun tolong cari sekali sampai nak dekat maghrib.

At last suami ajak balik je. Saya diam aje. Kitorang tak bercakap pun sepanjang jalan. Saya pun harap dia tak akan cakap apa-apa or nak blame saya sebab time tu saya pun dah stress dan mood tak ok. Mungkin suami nampak reaksi muka saya, so dia pun diam aje.

Sampai rumah saya terus masuk bilik, baring dan tutup muka dengan selimut. Nak tenangkan hati sampai tak perasan bilamasa saya tertidur. Saya cuma terjaga bila MIL ketuk pintu dan ajak makan. Time tu baru jam 8.30malam. Adalah dalam 1 jam setengah saya tertidur. Kompom la malam ni tidur lewat.

Bila dah terjaga tu saya rasa saya masih stress. Saya sangat memikirkan tentang cermin mata yang hilang. Sampai terbawa-bawa di dalam mimpi. Saya tengok suami tak ada. Tapi petang tadi sebelum kejadian tu suami ada maklumkan dia ada hal dengan BIL dia.

Bila sorang-sorang dalam keadaan begitu saya rasa dunia saya sunyi sangat. Perasaan saya ketika tu sedih, kecewa dan macam-macam lagi. Saya tak ada mood nak keluar bilik. Bangkit dari katil terus menghadap komputer. Mood nak blogwalking dengan hati yang sayu. Entah kenapa saya rasa sedih sangat-sangat. Mungkin tindakbalas pil dydrogesterone tu sedikit sebanyak mengganggu emosi saya. Yelah esok kan last saya makan ubat, then period akan datang menurut gynae. Dan selalunya tanda-tanda orang nak period kan mood dia swing aje.

Saya pun layan blog Irtiyah. Saya baca kisah treatment dia. Dulu dah baca habis. Tapi kali ni nak baca lagi dari mula sampai habis. Saya baca dengan penuh penghayatan. Apalagi sampai bengkak-bengkak mata saya menangis.

Bila suami balik saya ajak dia makan. Tapi dia tak cakap sepatah pun. Terus tidur. Sedihnya hati... :(

Jam 12.30 am perut lapar pulak. Saya kalau stress memang asyik nak makan aje. Lepas makan, ok sikit. Terus saya mandi nak sejukkan badan, sejukkan hati.

Lepas mandi sambung layan blog. Mata tak ngantuk lagi, kan dah puas tidur tadi.

Akhirnya saya melelapkan mata jam 2.45 am.... @_@


Oklah itu aje setakat ni. Harap2 hari ini dan seterusnya mood akan bertambah baik... Amin.


Jumpa lagi u all...by!










3 comments:

Syazni Shamsir said...

salam kenal...

tetiba seacrh blog TTC ni,terjmpa blog awak...
mudah2an usaha kita semua mendtgkan hasil..I'Allah...Amin~~~...

**jemput singgah blog saya***

Sizuka said...

salam perkenalan. jemput ke blog saya..

Nur Qaseh said...

Syazni Shamsir ~ Amin...ye mudah2an apa yg kita usahakan membuahkan hasil dengan keizinan Allah SWT... saya dah follow blog awak..jap lg nak g jenjalan kat sana.. ;)



Sizuka ~ hai salam kenal..blog awak pun saya dah follow.. :) aktiviti saya lps ni nak blogwalking kat blog awak dan kawan2 ttc..

Post a Comment