::Kawan-kawanku yg kusayang::

Perkembangan kesihatan

Sunday 5 August 2012
Salam semua,

Bagaimana puasa seharian kalian? Mudah-mudahan berjalan lancar dan segala amalan diterima oleh ALLAH SWT.. amin.

Ketika saya menulis entri ini, saya pasti seluruh rakyat Malaysia sedang dilanda kekecewaan di atas kekalahan Dato' Lee Chong Wei ke atas Lin Dan dalam siaran sukan Olimpik sebentar tadi. Apakan daya, belum rezeki untuk meraih pingat emas. Namun saya tetap berbangga di atas kejayaannya meraih pingat perak pertama untuk Malaysia. Tahniah !!

Ok, kita lupakan kisah itu. Kali ini saya sedang dalam mood untuk bercerita tentang perkembangan kesihatan saya.

Ikhlas saya katakan, sejak saya mula menyedari bahawa saya menghidap kencing manis (DM), semangat untuk meneruskan rawatan kesuburan menjadi pudar. Saya 'disibukkan' oleh ubat-ubatan yang bermacam jenis itu. Setiap hari asyik melihat kotak ubat dengan harapan agar cepatlah habis. Tapi bila ubat dah habis, kena pegi review kat hospital pulak. Lepas tu sambung makan ubat lagi. Begitulah seterusnya. Kalau tak silap dah masuk kali ke-6 saya review.

Kadang-kadang saya jadi lemah. Macam orang berputus asa. Kasihan dengan diri sendiri yang tak normal macam orang lain. Baru beberapa langkah buat rawatan kesuburan namun terpaksa dihentikan buat sementara waktu bagi memberi laluan kepada rawatan kencing manis...

Saya terfikir, sampai bila saya nak makan ubat DM? Appointment dengan gynae plak dah berbulan terbengkalai. Ubat Clomid pun tak terusik lagi gara-gara menunggu kehadiran Miss P yang sampai ke hari ini belum memunculkan diri...

Saya jadi bingung. Patutkah saya teruskan rawatan dengan gynae even masih on ubat DM? Atau kena selesaikan dulu urusan DM ni baru on fertility treatment? Entahlaa........

3 hari lepas saya dilanda demam panas. Start jam 11.30mlm saya dah mula rasa sejuk sampai menggigil seluruh badan. Tak tahulah adakah sebab saya mandi lewat malam. Sebab jam 11mlm tu syok je saya rasa mandi sampai nak dekat setengah jam. Lepas je mandi badan terus rasa tak sedap. Lemah semacam je. Subuh tu saya tak sahur sebab ada appintment kat hospital awal pagi. Saya kena puasa start jam 12tgh mlm sampai siap ambil darah dan sampel air kencing.

Start jam 3pg saya dah tak boleh lelap. Rasa sejuk yang amat. Baju dah pakai berlapis-lapis. Selimut pulak tebal tak terkata dah. Tapi masih jugak rasa sejuk. Kesian suami terpaksa tidur dalam kepanasan sebab aircond kena off....

So pagi tu suami temankan pegi hospital. Lewat sikit bertolak, dalam jam 9pg. Ramainya orang...lepas daftar saya pegi check FBS. Syukur bacaan kali ni 9.1 berbanding 11 sebelum ni. Paling tak bestnya harini saya menunggu nombor giliran saya tiba selama 4 jam. Sungguh memualkan! Saya dahlah demam, kepala macam nak pecah, berdenyut-denyut. Hampir nak termuntah menunggu lama sangat. Sempat terlelap di bahu suami...

Jam 1ptg baru selesai. Muka saya dah pucat lesi dah time tu. So nak tak nak kena 'cuti puasa'. Sebelum balik saya singgah kat kantin hospital tapau nasi dan kuih. Time balik saya duduk kat tempat duduk belakang  kereta sambil mengunyah. Bila suami jeling-jeling saya senyum je macam kerang busuk........hihihihi

Itu cerita demam saya 3 hari lepas. Harini dah sihat walafiat.. Alhamdulillah.

Cuma ada perkara yang berlaku yang mengusik perasaan saya sejak 2-3 hari ni. Pertama, sewaktu saya menunggu giliran di hospital tiba-tiba kazen sms jemput jalan-jalan ke rumah. Perbualan kitorang lebih kurang macam ni :

kazen: Bole tak dtg ke rumah hari ni..besar harapan ni ada something nak minta tunjuk...
saya: Hari ni tak boleh...i kat hspital, demam sejak semalam..kena jmpa doktor lg lepas ni
kazen: Eh..entah2 tanda2 pregnant tak? :)
saya: .....


Saya terdiam sekejap baca sms kazen saya tu. Lepas tu saya senyum-senyum. Alangkah indahnya kalau tekaanmu itu benar wahai kazenku. Saya pun reply 'harap2 masinlah mulut u tu..amin....'


Tak dapat saya nafikan saya memang berharap. Harapan saya setinggi gunung. Namun....saya sedar, mungkin hanya tinggal harapan. Mana mungkin boleh hamil kalau tak period kan? Kena ada period lepas tu baru ada telur..baru boleh bersenyawa dengan sperma...ye tak..

Yang saya ni dah berbulan-bulan tak period, tapi buat upt tetap -ve. Tapi kuasa ALLAH SWT mengatasi segalanya. Tiada yang mustahil di dunia ini. Oleh itu saya akan sentiasa berharap...... :)

Itu cerita pertama. Cerita kedua plak berlaku semalam. Sewaktu saya dan sorang kawan nak menghadiri najlis berbuka puasa. Lepas saya singgah dia kat rumah kitorang pun rancak je borak-borak sambil ketawa berdekah-dekah..hehe sampailah tiba-tiba muka dia serius sambil cakap macam ni:

"eh..ubah topik kejap, betul ke ko mengandung?"

Tap!! Soalan cepumas yang membuatkan saya tak terkata. Tapi cuba bersikap biasa.

"sapa yang bagitau ko ni?"

"adalah..betul ke tak? cuba cakap terus-terang...betulkan?"

"entahlah.."

"dah check ke belum?"

"er.....belum..tapi rasanya tak kot"

"cuba pegi check"

"yg ko semangat sangat ni apasal....sapa yg buat cerita ni?" kitorang sama-sama ketawa.

"adalah...hehe aku mimpi sebenarnya....aku mimpi ko mengandung"

"ye ke? AMIINNN....harap2 betul la mimpi ko tu yek..." saya senyum. Seribu perasaan bermain di benak saya time tu. Sedih, happy, terharu....dan macam2 lagi.

Saya tak nafikan sejak akhir-akhir ni saya selalu rasa pening-pening, loya dan senak-senak kat perut. Kadang-kadang menyucuk-nyucuk. Saya google kesan-kesan ubat DM yang saya ambil tu. Memang ada tersenarai ciri-ciri yang saya alami tu. Saya pun bingung. Tanda-tanda pregnant sama pulak dengan kesan-kesan ubat metformin. Saya pun......hmm go on jelah dengan rutin seharian. Taklah mengharap sangat.

Tapi.....sekarang ni saya selalu pulak memikirkan hal itu. Sms kazen dengan mimpi kawan saya tu yang hanya beberapa hari selangnya macam kebetulan, macam ada sesuatu yang tersirat....... Hah,,mulalah..mulalah...berharap! *tak salah kan...hehe

Entahlah...saya bingung. (dah berapa kali bingung da..) Saya ada jugak niat nak pegi klinik untuk scan perut..yelah, nak tau jugak kenapa selalu je sakit. Kalau ye pun bukan baby, manatau ada penyakit lain bolehlah detect awal-awal sebelum melarat. Kan? Nantilah saya pegi scan-dengan harapan suci murni....

Oklah sampai sini dulu. Jaga diri u all k...jaga kesihatan, amalkan makanan sihat dan seimbang... Selamat berpuasa.



Jumpa lagi....................


=)

3 comments:

::EIDA:: said...

Ramainya doakan awak preggy.. AMIN kan aje... =)

Nur Qaseh said...

Ye EIDA...kdg2 seronok org ckp kite mngandung..tp lps tu trus jadi sedih kan.. :(

tp takpe..lg byk org doakan lg bagus kan..hehe

saya doakan utk Eida juga.. :)

Baby Sokmo said...

ye lah dik, tanda2 nk period, nak pregnant, salah makan, tindakan ubat mmg seakan sama yg kdg membuatkan kita menaruh harapan.. insyAllah tiba giliran kita nanti, eh tp awk jgn putus hrp bila xperiod sbb ada mbe xperiod dlm 3 bln, sebelum ni dia period tiap2 bulan.. tup2 bln ke 5 disahkan pregnant sebulan lebih dah.. kuasa Allah tiada sape boleh halang :) tp mbe tu slps tu seakan terlupa dugaan dia xperiod tu, bila dh pregnant dia terlupa menjaga hati kwn nya ini yg sdg berusaha..

Post a Comment